Az emberi fogyatékosságok pszichológiájára – vagy szűkebben – a gyógypedagógiai pszichológiára fókuszáló átfogó igényű kötet igen régen jelent meg Magyarországon. Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar kiadásában megjelent A humán fogyatékosságok pszichológiája – a gyógypedagógiai pszichológia alapjai c. kötet ezt a régóta fennálló hiányt igyekszik pótolni: alapozó tankönyvként is jól használható, átfogó igényű, korszerű szemléletmódú bevezetést kínál az emberi fogyatékosságokkal kapcsolatos lélektani ismeretekhez. Örvendetes, hogy az utóbbi években egyre több figyelem jut a tudományos-szakmai diskurzusokban és a közbeszédben is a tipikustól eltérő emberi állapotoknak, így az emberi fogyatékosságoknak is. Eközben a pszichológia is rendkívül gyorsan fejlődött, olyan új eredményekkel gazdagodott, amelyek jelentős része releváns az emberi fogyatékosságok kapcsán is.
A szerzők célja, hogy a gyógypedagógusok és gyógypedagógus-hallgatók korszerű tankönyvet kapjanak a kezükbe, továbbá a hazai lélektanban, s ezen belül is a pszichológusképzésben pedig hangsúlyosabb szerephez jussanak ezek a tudáselemek. Nem valamiféle új kánont akar bemutatni a kötet, inkább vitára igyekszik ösztönözni azzal, hogy egy korszerű szintézist kínál – egyet a lehetségesek közül.