Milyen képességeket fejlesztenek a játékok?
Egy csomag játék több játéktáblát tartalmaz. A játékok a fokozatosság elve szerint vannak felépítve.
Az első játék a hangok megkülönböztetését gyakoroltatja, az auditív differenciálás képességét fejleszti, ezáltal képes lesz a gyermek a hasonló hangzású hangokat megkülönböztetni. (pl: v-f, k-g) Ezt a játékot már célszerű nagycsoportos óvodás gyermekkel is megismertetni, így az iskolába lépéskor már sikerélménye lesz, és nagyobb kedvvel veti bele magát a betűk világába.
A második játék a 3-4 betűs szavak olvasását gyakoroltatja, ezt követi az 5-6 betűs szavak táblája, majd a hosszú szavak táblája. Az utolsó játék a szövegértést gyakoroltatja. Tapasztalatom szerint, egy olyan gyerek, aki nem szeret olvasni, el sem kezdi az olvasást, ha meglát a könyvben egy hosszabb szót vagy szöveget. Emiatt tartom fontosnak, hogy a játékok fokozatosan nehezedjenek és mindenki a rövidebb szavakkal gyakoroljon először, hogy mindenképp legyen sikerélménye.
Mindegyik játéktáblán megjelennek az adott betűk valamilyen állat vagy tárgy képébe ágyazva, ez a vizuális megerősítést segíti. A gyermekek ezáltal könnyebben megjegyzik az adott betűt, mert tudják mihez kapcsolni.
„b” mint bakancs
„d” mint dínó
A játékok nehezíthetőek, ha a szavak elolvasását követően, a gyermek leszótagolja, mondatba foglalja vagy megnevezi az adott szó szófaját.
Kiemelt figyelmet fordítok arra, hogy a játékok minden olyan képességterület fejlesztésére alkalmasak legyenek, amelyek az olvasás elsajátításához szükségesek. Ilyenek a vizuális, auditív differenciálás, síkban való tájékozódás, figyelem, emlékezet, analízis-szintézis, fonológiai tudatosság fejlesztése. Továbbá a játékok fejlesztik a szövegértést, szociális készségeket és szókincsbővítésre is kiváló eszközök.