A gyermeki gondolkodás fejlődésének nagyon fontos, a tanulás szempontjából sarokpontja az a folyamat, amikor a kisgyermek gondolkodni kezd a nyelvről. Szétszedi, összerakja, felismeri, alakítja a nyelvi elemeket, és sajátos kis nyelvi alkotásokat, nyelvi képződményeket hoz létre. Amit a gyermek korábban megtanult megérteni és használni, vagyis anyanyelvét, azt meg kell tanulnia elemeire bontani, ezeket az elemeket egymástól elválasztani, újra összerakni, másféleképpen, megfelelő szabályoknak megfelelően átalakítani, rendezni, majd ezekről szabályokat alkotni, vagyis gondolkodni a nyelvről magáról. Mindez hosszú, ugyanakkor fontos folyamat, mert az olvasás, írás elsajátítása szempontjából nélkülözhetetlen ismeretrészeket a gyermeknek még iskolába kerülése előtt tudnia kell azonosítania, illetve ezekkel bizonyos feladatokat elvégeznie. A szótagok, mint a nyelv megkerülhetetlen egységei a nyelvről való gondolkodás, a nyelvi tudatosság kialakulásának fontos elemei.
Ebben a feladatgyûjteményben ennek tudatában az elhangzó beszédelemzésének azon területét gyakoroltatjuk egyre nehezedő feladatokkal, amelyek a beszédtények azonosításával, megfigyelésével a szótagok beazonosítását, a nyelv egységeinek szótagokra bontását gyakoroltatja, mélyíti el.
A feladatok gyerekektől függően már 5 éves kortól gyakorolhatók, de az iskolakezdés küszöbén minden gyerek számára megkerülhetetlen alapozást adnak az olvasás tanulásához.