Ha erre a pedagógus nem tud vagy nem akar tekintettel lenni, akkor a tanulók teljesítménye garantáltan széles körben fog szóródni a kitűnőtől akár a bukásig, az oktatás folyamatát pedig pedagógus-tanuló konfliktusok fogják végigkísérni. Ráadásul mind a pedagógusok, mind a tanulók belefáradnak a tanításba, tanulásba, kiábrándulnak az iskolából mint élettérből. Ez a könyv arra vállalkozik, hogy ennek a helyzetnek a meghaladásához adjon elméleti fogódzókat is, gyakorlati segítséget is. Ennek érdekében kísérletet tesz a kapcsolódó fogalomrendszeren belül az egységesség, a differenciálás, az adaptivitás értelmezésére a zárt és a nyílt oktatás körülményei között, majd részletesen foglalkozik az adaptivitás megvalósíthatóságával a napi gyakorlatban - kitérve mind a tanulók, mind a pedagógusok, mind a szülők szempontjaira.