Az amerikai John Holt (1927–85) egész tanári pályáján, és később, a radikális iskolareform egyik fő képviselőjeként ezekre a kérdésekre próbált választ találni. Megfigyelései alapján arra a következtetésre jutott, hogy a hiba nem a gyerekekben, hanem a rendszer sajátosságaiban van. Így az iskola gyakran nem segíti a gyerekek intellektuális fejlődését, hanem – még kimondani is nehéz – egyenesen elbutítja őket. Ráadásul nem csupán a bukdácsoló gyerekek vallanak kudarcot, hanem a közepes, jó és jeles tanulók túlnyomó többsége is, legalábbis abban az értelemben, hogy szellemi és kreatív képességeiknek csupán egy töredékét tudják kiaknázni, frusztráltak, nem lelnek örömet a tanulásban.
Ha Holt könyve segítségével megértjük, mi is történik a tanteremben, akkor új utakon indulhatunk el, és talán közelebb jutunk a megoldáshoz is.