Az iskolák mindig is próbálkoztak, próbálkoznak a pedagógusok munkájának, teljesítményének megállapításával, de legtöbbször csupán óralátogatási szempontsorokig, a pedagógus tanításon kívül vállalt feladatainak felsorolásáig jutnak el. Sokszor az iskolai rangsor az iskolai vezetés szubjektív megítélésének eredményeként áll elő. Egy-egy ilyen megítélés általában rontja a tantestületi klímát, a negatív érzések felerősödéséhez vezet.
A szerző iskolavezetőként eltöltött húsz éve alatt sokféle teljesítményértékelési módszert próbált ki a pedagógusok és a vezetők munkájának értékelésére. Később e gyakorlati tapasztalatok alapján fejlesztette ki a könyvben ismertetett ? és a tapasztalatok szerint a tantestületek számára is elfogadható és jól működő ? értékelési rendszerét. Ez a rendszer alkalmas arra, hogy egyes tanárok, kisebb tanári közösségek, teljes tantestületek munkáját mérje és értékelje, s ezzel objektív támpontokat adjon a vezető vagy fenntartói döntésekhez.