Két dolog van, amit nem akarok elviselni és tétlenül nézni: az értékek pusztulása és a szenvedés. Amikor pedig egy tehetséges kisgyerek fejlődését a környezet akadályozza, egyrészt rtéket pusztít, másrészt iszonyú szenvedést okoz.
A tehetséges gyerek számára kínzás, ha a szokásos eljárásoknak teszik ki, és a szokásos viselkedést kell produkálnia, amikor ő csak legfeljebb küllemében szokásos, minden másban eltér. Szintén pusztító lehet, ha egy gyereket erővel nyomnak a tehetség szerepébe. A tehetség nem szerep, hanem adottság, amelyből bármi lehet a környezet függvényében. Erről szól ez a könyv.
A környezetnek is el kell tudnia képzelni valami újat, ha tehetséges gyereket akar nevelni. Például azt, ahogy a szülei, a tanárai, a pszichológusai, az egyetemi professzorok és a tehetséggondozók szeretnék.
Azokról a gyerekekről szól ez a könyv, akikkel én találkoztam, és emellett a te gyerekedről, tanítványaidról és önmagadról is, mert már csak olyanok vagyunk, hogy mindent szeretünk lefordítani a saját problémáinkra és azok megoldására.