Célja az olvasási stratégiák kialakítása, fejlesztése, a szövegszintű információfeldolgozás gyakoroltatása. Az olvasmányok feldolgozásának idejét a pedagógus dönti el, mely több tanóra is lehet, melynek során az információt emlékezetben kell tartani, éppen úgy, ahogy regényt olvasunk.
A gyerekek életkori sajátosságait jól szem előtt tartva az olvasókönyvben a mesék, népmesék, mondák, versek, elbeszélések, regény részletek mellett az ismeretterjesztő szöveg, a hagyományok megismerését szolgáló leíró jellegű: adatokat, évszámokat is tartalmazó szöveg áll. A szemelvények összetétele: népköltészeti alkotások, népmesék, mondák, népszokások, irodalmi mesék. Szerepel benne tündérmese, állatmese, gyermekregény részletek, történelmi anyagok, versek a klasszikus és a kortárs magyar irodalomból, amelyek igazodnak a tanulók életkori sajátosságaihoz.
Az egyes szövegek feldolgozása következetesen tervezett algoritmus szerint történik. A tanulási folyamatnak a megismerés, megértés szakaszát öleli fel, a gyakorlás, alkalmazás a tankönyvcsalád többi kiadványainak segítségével történik.
Több mint száz hosszabb-rövidebb szemelvény szerepel a kötetben. Vannak többoldalas, hosszabb szövegek, amelyek igénylik a több órán át történő feldolgozást. A könnyebb anyagrésztől a nehezebb anyagrészig ívelő utat többször bejárva haladhatnak a tanulók. Az ismeretek spirális elrendezése, visszatérő rögzítése valamennyi kötetben tudatos, biztos tudást eredményez.
Az olvasókönyv két nagy egységből áll. A történetek, mesék fejezet, és közöttük az irodalmi élmény növelése érdekében egy-egy vers. Az Ünnepeink, hagyományaink fejezet, amely a tankönyv végén kapott helyet, itt a gyűjtemény verseinek száma még tovább nő. Az aktualitásnak megfelelően válogathatók az adott eseményhez illő szemelvények.