Jelen kötet olyan eseteket sorol, ahol valamilyen sajátos körülmény nehezítette a pácienssel való kontaktusfelvételt: a beteg agitált, ellenséges, vádaskodó, követelődző, vagy épp nem uralja tudatát.
Ezeket a helyzeteket megfelelő kommunikációs stratégiák alkalmazásával megoldhatjuk. Válogatásunk egytől-egyig valós, megtörtént, többnyire már közölt eseteket mutat be, azok elemzésével. Az eseteket a szakemberek utólag rögzítették írásban, így az emlékezet torzulásai mentén módosulhattak egyes részletek. Ugyanakkor: abból következően, hogy a kollégák a szuggesztív kommunikáció képzett szakemberei, nő annak a valószínűsége, hogy a tudatosan megkomponált formulákra jobban emlékeznek az átlagosnál. A kötet olvasói látni fogják, hogy ezekre a helyzetekre nincs általánosan alkalmazható recept. Az itt közölt megoldás meghozta a várt eredményt annál a szakembernél, aki leírta, de lehet, hogy másnál más megközelítés válna be. Érdemes ugyanakkor megfigyelni, hogy esetenként többszöri próbálkozás, innen-onnan való megközelítés után bontakozik csak ki a megoldáshoz vezető út. Nem jelent kudarcot, ha váltani kell, más irányból kell közelíteni. A folyamat természeténél fogva interakciós: a szakembernek figyelnie kell azokat a jelzéseket, ami azt közvetíti felé, hogy mi az adott helyzetben, az adott pácienssel, az adott feltételek között működő stratégia.