A szerző az elmúlt több mint húsz évben szerzett tapasztalatait sűríti ebbe a hiánypótló szakkönyvbe, mely nem csak a gyakorló és leendő logopédusoknak és gyógypedagógusoknak, de azoknak a szülőknek is gyakorlati segítségére lehet, akiknek a gyermeke súlyos nyelvi zavarral küszködik ( „home training” formában, szakember segítségével).
A könyv első felében megtalálható a kisgyermekek korai fejlesztéséhez szükséges vizsgálatok („Játszva tanulunk”) leírása, a vizsgálatok eszközei, valamint az erre épülő terápiás irányelvek. A kötet második részében („Építsünk beszédet!”) a beszédindítás egymásra épülő lépcsőfokait találjuk, fotókkal és rajzokkal illusztrálva.
A könyvben bemutatott módszer alkalmazható akadályozott beszédfejlődés, fejlődési diszfázia, nyelvfejlődési zavar, motoros és szenzoros,valamint szenzo-motoros diszfázia esetén, de hasznos lehet megkésett beszédfejlődés, értelmi elmaradás, hallássérülés, észlelési vagy figyelemzavar esetén is, amennyiben a beszédfejlődés késése számottevő.
A kiadvány három lényegi részből épül fel: A könyvet, színező munkafüzetet, és a hozzá összeállított vizsgáló játékcsomagot elsősorban logopédus szakembereknek készítettük, de munkájuk színvonalának emeléséhez a vizsgáló részt sikeresen használhatják óvodákban, bölcsődékben dolgozó fejlesztő pedagógusok, korai fejlesztéssel foglalkozó gyógypedagógusok is. (Logopédusok számára a 2017/2018-as tanévtől rendkívül
fontos lehet a 3 éves gyermekek vizsgálatában, mivel az új oktatási törvény alapján az 5 éves gyerekek mellett a 3 éves gyerekeket is szűrniük kell, és ha nyelvi problémát találnak, ezzel a módszerrel elkezdhetnek egy hatásos terápiát.)
A szerzőnél korábban tanuló főiskolai hallgatók vizsgatanítási óra tervezeteinek tanulmányozása segítenek felépíteni egy terápiás órát.
A mellékletben megtalálható vizsgáló kérdőívek és a vizsgáló doboz játékai az egyéni
sajátosságok felmérésében segítenek.
Esetismertetések színesítik a szakmai anyagot.