Paul Matthews könyve arra szólít fel bennünket, hogy az iskolai tanításban és tanulásban (akárcsak saját életünkben) ne a reprodukálás és az utánzás kényszere alatt nyögjünk és nyögessük diákjainkat, hanem az alkotó képzelet megindításával és táplálásával saját utat találjunk a kultúrához. A könyv 300 izgalmas feladata ehhez kínál gyakorlóanyagot, miközben közel visz az irodalmi művek születésének megértéséhez, a gondolkodás lehetőségét adó nyelv mélyebb ismeretéhez.
A nyelv lehetőségeinek fölfedezése önmagunk fölfedezését is jelenti: képessé válunk elgondolkodni olyan természetesként elfogadott jelenségekről, amelyek a meg nem élt elfogadásban szürkévé teszik életünket. A gyakorlatok végzése közben átélhetjük, hogyan frissül meg látásunk, hogyan válunk képessé ismét a csodálkozásra és az örömre, hogyan tudunk úgy körülnézni az ismert dolgok és személyek világában, mintha először látnánk őket.