Grafomotoros elemekre épülő iskola-előkészítő és
részképesség-fejlesztő feladatgyűjtemény
A finommotorika a kéz és az ujjak összerendezett mozgása, amelyek működtetése megfelelő idegrendszeri érettséget feltételez. Fejlődése összefügg a nagymozgások, az egyensúly fejlődésével és a szem-kéz koordináció kialakulásával.
A grafomotoros fejlesztés a finommozgások koordinációjának, a rajz- és írás készségének fejlesztése. A „grafomotorikus" szó jelentése írómozgást jelent, de a finommozgás-koordinációt igénylő tevékenységeket, a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgásokat is magába foglalja.
5-7 éves korban a normál érési folyamatra építve ugrásszerű fejlődést lehet elősegíteni, mert ebben az időszakban zajlik a kézizmok, kézközép-csontok erősödése, a finom-mozgás koordinációjáért felelős agyi struktúrák kiépülése, az idegpályák myelinizációja. A finom és grafomotoros fejlődéssel együtt fejlődik a fantázia, a logikai készség, a kreativitás és a tájékozódó képesség is.
A grafomotoros fejlesztés során alkalmazott, a gyermekek aktuális tudására szabott módszerek segítségével fejlődik a logikai- és kombinációs készség, a tájékozódó képesség, a kreativitás, az ötletes megoldásokban a fantázia. Ezek azok a képességek, melyek a sikeres iskolai tanulásban előnyöket jelentenek és meghatározzák a gyermek iskolához és tanuláshoz való pozitív viszonyát.
A sikeres íráskészség feltételei:
- grafomotorikus fejlettség
- vizuo-motorika kialakulása
- figyelem
- sorrendiség (szerialitás)
- tájékozódási képesség
- szem- kéz koordináció fejlettsége
- látási analízis-szintézis kialakulása
A grafomotoros készség fejlesztésének célja az írás és vonalvezetés megalapozása, fejlesztése, az összerendezett írásmozgások létrehozása és az érési folyamatok megsegítése.
A 'Látogatás a vonalak birodalmába' egyedülállóan gazdag, szakszerűen felépített anyaga lehetőséget ad a gyermekek életkora és fejlettségi szintje szerint történő változatos gyakorlásra. A korszerű, színes képek, feladatok segítségével vidám, szórakoztató, ugyanakkor szakmailag megalapozott gyakorlási lehetőségeket biztosíthatunk gyermekeinknek otthon, szülőként is. Felépítésének elvei: fokozatosság, sikerélmény biztosítása, rendszerszemlélet, játékosság, változatosság, tevékenységközpontúság.