Kezdetben érdemes a gyerekekkel közösen elkészíteni, végigbeszélni, mi kerüljön bele. Sőt, az is előfordulhat, hogy eleinte nem akarnak beleírni vagy rajzolni. Ezt elfogadjuk, rendben van. Gyakran tapasztaljuk, hogy egy kis idő elteltével a gyerekek már kifejezetten szeretnének belerajzolni, vagy ha tudnak, akkor írni. Tapasztalataink szerint később szívesen nézegetik, forgatják és mutatják meg társaiknak.
Kerülhet bele fénykép a vele történt eseményről, vagy beleragaszthatja a belépőt is, amit aznap kapott az állatkertben, múzeumban. Ugyanígy válik természetessé a kellemetlen érzelmeket kiváltó események rögzítése is. Bizonyos gyerekek hajlamosak több negatív élményt fejben tartani, miközben a pozitív élmények hamarabb feledésbe merülnek. Ebben az esetben hasznos lehet a naplóvezetés, mert maga a jó élmények összeszámlálása, számszerűsítése megerősítheti, hogy nem csak rossz dolgok történnek vele.
A rendszeres rutin részévé válhat, hogy közösen felidézzük a nap eseményeit és beszélgetünk az érzelmekről, melyeket kiváltottak a történések.